Bestuursrechters Haarlem: Wat is sluipverkeer?

Haarlem 25 oktober 2010. Na drie jaar komt het vrijstellingsbesluit busbrug De Binding eindelijk voor de drievoudige kamer van de rechtbank in Haarlem. Het voorlezen van de pleitnota´s neemt bijna anderhalf uur in beslag, waarna de zitting wordt geschorst.
De vragen van de drie rechters spitsen zich met name toe op de berekeningen, cq metingen en definitie van sluipverkeer. In de afgelopen drie jaar heeft het bestuur van Zaanstad, het College van B&W, verschillende berekeningen gemaakt en enkele metingen uitgevoerd. Opvallend is dat ondanks de forse toename tot bijna 8.000 voertuigen over de busbrug, maar een verwaarloosbaar percentage (1-2%) bestaat uit sluipverkeer. Zaanstad beschouwt de woonwijken Westerwatering en Westerkoog als één gebied. Met deze truc kent Westerkoog geen sluipverkeer, ondanks dat 60% van het verkeer over de busbrug als doorgaand ten opzichte van Westerkoog wordt aangegeven. De rechters hebben daarom veel vragen over de definitie van sluipverkeer, zoals door de gemeente gehanteerd.
De ambtenaren van de gemeente en externe adviseurs worden tijdens de zitting stevig aan de tand gevoeld. Bijgesloten de pleitnota´s van de Stichting en appellant A. Uitspraak 3 december of eerder.
UPDATE: uitspraak verlengd met zes weken naar 14 januari 2011.

Reacties

Uit de Volkskrant, Telegraaf en AD:

DEN HAAG - Meer flitsen in de wijk, minder flitsen op de snelweg. Regeringspartijen CDA en VVD willen extra aandacht voor verkeersveiligheid in buurten en bij scholen. Een derde van alle verkeersslachtoffers valt namelijk op wegen waar dertig of vijftig kilometer per uur mag worden gereden.

Naast extra flitsen wil het CDA nog meer maatregelen nemen. Zo zouden hardrijders in plaats van een boete te betalen, een taakstraf in de eigen wijk moeten uitvoeren. Mogelijke taakstraffen zijn dan het werken als klaarover of het wassen van verkeersborden. Dat schrijft het AD vandaag.

Kentekens publiceren
Ook wil de partij dat wijkkranten de kentekens van de overtreders publiceren. 'We moeten die mensen uit de anonimiteit halen. Een boete betalen is heel makkelijk en niet zo effectief', aldus Sander de Rouwe (CDA).
Of deze naming and shaming daadwerkelijk wordt ingevoerd zal volgende week duidelijk worden. Dan debatteert de Tweede Kamer met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) over verkeersveiligheid in de wijk.

Minder op snelwegen
Als er meer in de wijken wordt geflitst, dan zouden de controles op de snelwegen best wel wat minder kunnen, vindt de VVD. 'Die lijken vaak om het geld te gaan. Terwijl weggebruikers in de bebouwde kom en op achterafweggetjes nauwelijks de dreiging voelen van snelheidscontroles. En juist daar vallen de meeste verkeersslachtoffers', zegt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot.

 Gedoogpartner PVV zou de nieuwe verkeersplannen wel zien zitten.