Rondweg levensgevaarlijk

Ongeval WildemanVanochtend was het weer raak op de rondweg. Een busje van Connexxion slipte in de bocht op de Wildeman, reed een lantaarnpaal omver, scheerde rakelings langs een boom voor het tot stilstand kwam. De weg was glad, maar volgens de chauffeur reed hij in zijn twee en niet hard. De politie kan het weten, want die reed achter het busje. Gelukkig niemand gewond. Andere auto's passeerden op de gladde rondweg met de gebruikelijke hoge snelheid tussen de 50 - 60 km per uur met nog een paar kleine slippartijen zonder materiele schade tot gevolg.

Opnieuw wordt duidelijk dat de versmalde rondweg - zonder vrijliggende fietspaden - levensgevaarlijk is voor fietsers. Op de foto is duidelijk te zien, waar ooit het vrijliggende fietspad gepland was. Na de reconstructie is de rondweg 2 meter smaller geworden en een meter naar de buitenkant opgeschoven. De bomen, die nu twee meter van de weg staan, stonden vroeger pal aan de weg. Op deze vrije ruimte zou het fietspad komen. Maar van het fietspad is nooit iets terecht gekomen. De 30 km-zone met snelheidsremmende inrichtingen is nooit gerealiseerd. Geluidswerend asfalt is ook achterwege gelaten. Kortom van de gemaakte afspraken in 2003 is de gemeente niets nagekomen.

De gemeente blijft volhouden dat de weg veilig is ingericht. In een reactie laat zij weten, dat zonder fietsers op de rijbaan, de weg nog onveiliger zou zijn geweest.
Fietsers klagen steen en been over het weggedrag van automobilisten, die uiterst rechts rijden om elkaar te passeren en de fietsers in de berm duwen. De mollengang van betonklinkers is bij regen en sneeuw spekglad. Wanneer straks de busbrug opengaat, zullen per dag zo'n 15.000 voertuigen door de wijk komen. De gemeente zal geen aanpassingen aan de rondweg doen, omdat alles binnen de wettelijke normen valt. Ons fonkelnieuwe stadscentrum Inverdan moet natuurlijk wel bereikbaar zijn.
Dat er nooit een ernstig ongeluk is gebeurd, mag een wonder heten. Het is meer een kwestie van tijd. De lantaarnpaal zal vanavond in ieder geval niet branden.

Reacties

Als ik aan Zaandam terugdenk uit het verleden denk ik aan een dagje Wastora, Zaanse schans, lekker eten, winkelen en de trein terug naar Den Helder.

Den Helder: 3e op de rangplaats van lelijke plekken (NHD). Ik ben er geboren en getogen maar ben het er volledig mee eens. Zaanstad zou ik echter nog wel een plekje hoger op de ranglijst willen zetten!

Waarom:

Den Helder heeft wèl een gezellig, overdekt, winkelcentrum, niet gekenmerkt door leegloop.

De belangrijkste winkelstraten zijn, gedeeltelijk, overdekt maar Den Helder mist een hart en, vooral, goede verbindingen.

Zaandam heeft dan, weliswaar, een hart maar ook ernstige hartproblemen. Daar gaat Inverdam niet aan helpen!

Soms is het beter, met minder geld, de echte problemen aan te pakken dan nieuwe, kapitale, projecten op te starten ten koste van … (noem maar op)!

De enkele warme plekken in Zaandam vind ik: “de Dam en de Klauwershoek”. Waarom? Ze hebben uitstraling ,ogen gezellig met bomen en oude panden en… je kan er nog terecht voor een lunch of een lekker kopje koffie. “De burcht” is weer een (kaalgeslagen) verhaal apart maar de aangrenzende Zuiddijk verraadt nog iets van een gezellige buurt aan een voormalige haven.

Dan de A8, midden door het hart van Koog aan de Zaan heen, laat zelfs vanaf de snelweg de gekheid ten top zien met de blik op het oude “pittoreske” kerkje. Versneden en doorgesneden. A8chterna vind ik een “pleister op de wond” die, absoluut, “een pluim” verdient!

De Zaan:

Juist op de plek waar oude schepen liggen wil je liever niet zijn (vlak na de Adelaar). De Zaanbocht heeft een langzaam wegebbend karakter maar zou nog een leuke aanlegplaats kunnen worden voor wat pleziervaart (wel met een beschuttende steiger dan natuurlijk).

Buitenwijken:

Als je het woord leest denk je aan rustiek groen en de wat betere woningen. Tja, je zit wat verder van de stad, maar daar kies je dan voor (het is het één of het ander!)

Zaanstad is van plan daar met een “soort secundaire Provinciale weg” doorheen te scheuren om daarmee, op kleinere schaal, dezelfde fout te maken als met de A8 door Koog aan de Zaan. De toepasselijke naam van de “Bus”brug “de Binding” doen ze daarmee te veel eer aan!

Water in de (gedempte) gracht:

Met veel bombarie werd het verkeer uit het hart van Zaanstad geweerd en werden er winkelpaviljoens neergezet. Vierkante blokkendozen, zonder enige uitstraling die het, met de hoge huurprijzen, moesten opnemen tegen het leeglopende Rozenhof. De gezellige markt op de Rozengracht werd verplaatst naar een volledig ongeschikte plek zodat het geheel wel sterk ging lijken op het “winderige Den Helder”. Ze hebben hun best gedaan om mij weer “thuis” te laten voelen dacht ik toen. Nu willen ze weer water in de gracht gooien (wat, in het verleden) niet meer dan een slootje was. Ik zou het bestempelen als “Water naar de zee dragen” hetgeen mij (natuurlijk weer) aan Den Helder doet denken.

Als ik Zaanstad wat raad mocht geven:

- Maak het hart weer aantrekkelijk met wat groen en afwisseling.

- Houdt de mooie plekken mooi en benut ze voor geschikte doeleinden.

- Maak de hoofdwinkelstraat overdekt en een beschutte omgeving.

- Geef jongeren, in alle gebieden, “behoorlijke” onderkomens waar zij terecht kunnen en coach dit.

- Behoudt het karakter van buitenwijken; het zijn de voorportalen van de stad.

- Wees zuinig op toerisme en bezoekers; zorg dat er wat te bieden is.

Dit alles mis ik en… waar Zaanstad zo’n rijk industrieel verleden heeft, twijfel ik aan haar toekomst.

Misschien een leuke vraag:

Als we nu eens een “superverbinding” met Amsterdam zouden kunnen krijgen, waar zouden we die dan heen laten gaan?

A Inverdam?

B Zaanse Schans?

C de Dam?

D Laat maar zitten!

Groeten uit Zaanstad,

Dennis Verdi

Vanochtend in het NHD, zeg maar de Zaansche Wochenschau, drie totaal verschillende berichten over hetzelfde thema: Verkeersoverlast in woonwijken. Naar aanleiding van het wijkoverleg van de avond ervoor.