Verkeersactie Westerkoog 'Rij met je hart - rij 30'

Koog aan de Zaan, maart 2007. Dagelijks gaan er zo'n 700 kinderen met de fiets of lopend in Westerkoog naar school. Veel kinderen maken daarvoor gebruik van de rondweg. Het wijkoverleg samen met de scholen hebben een week lang actie gevoerd om het veiliger op straat te maken.
De scholen wijzen de ouders, die hun kinderen met de auto naar school brengen, op de gevaarlijke situaties. De hele week is bijgehouden hoeveel kinderen met de auto gebracht worden. Op de staafdiagrammen van de leerlingen is een afname van 64 naar 24 auto's te zien. Meester Ron Drukker van de Golfbreker is er blij mee. Hij constateert dat veel ouders niet meer met hun auto tot voor de school rijden, maar hun kinderen op de parkeerplaats bij het winkelcentrum of de sporthal afzetten. Hiermee wordt het doel van actie bereikt, om het veiliger rond de scholen te maken.
Het wijkoverleg richt zich op het verkeer op de rondweg zelf. Met name op vrachtauto's en Connexxion bussen die door de wijk rijden. In flyers wordt opgeroepen de snelheid aan te passen. ‘De afstand van de ingang van de wijk naar ons winkelcentrum is vrij kort en uw winst is hooguit 30 seconden.'

Leerlingen uit groep achtLeerlingen van de Golfbreker
Gedurende de actieweek hebben de leerlingen flyers aan automobilisten rond de scholen uitgedeeld. Madorr: "Veel mensen zeiden dat ze niet anders kunnen, omdat ze ver weg wonen." Boos gaat ze verder: "ze stoppen niet voor het zebrapad ... mijn kleine zusje zegt: ze stoppen toch? Het is een zebrapad. Ze stoppen niet, omdat ze veel te veel haast hebben. En als we toch oversteken, gaan ze toeteren en rijden ze door."
Emese komt met de fiets uit Westerwatering. "Vroeger was de weg niet gevaarlijk en was ik niet bang, toen was er nog een fietspad. Mensen die hier wonen, gaan vaak met de auto boodschappen doen, terwijl ze dat ook met de fiets kunnen doen."
Yvana komt uit Westzaan. "Ze kijken helemaal niet, rijden gewoon door ... vooral bij de rotonde is het gevaarlijk ... laatst was een meisje bijna aangereden ... ze had voorrang maar de auto stopte niet ... gelukkig riep haar vriendinnetje heel hard stop."
Rosalin uit Westerkoog vult direct aan: "Ze denken: ik heb een auto, ik ben de baas, ik ben sneller, groter en sterker ... ze moeten gewoon een bekeuring krijgen als ze harder dan dertig rijden."

Vroeger was alles beter
Tot 2001 was de rondweg in Westerkoog al meer dan 25 jaar een gewone weg met voorrangskruisingen. Omdat uit iedere zijstraat verkeer kon komen, was de snelheid laag. Van de één op de andere dag besloot de gemeente er een voorrangsweg te maken, door het ontwerpen van uitritconstructies. Het gevolg was, dat de snelheid fors omhoog ging op de rondweg. Na heftig protest van de bewoners is twee jaar lang overlegd over het veiliger maken van de rondweg. Het uitgangspunt was altijd een 30 km zone. Zo zagen de definitieve plannen in mei 2003 er ook uit tijdens de presentatie aan de bewoners. Vragen uit de zaal waren: waarom een versmalling van de weg en waar blijven de fietspaden? Ook was er veel onduidelijkheid over de mollengang.
Maanden bleef het stil tot in september 2003 de wijkwethouder kwam meedelen, dat de 30 km zone van de baan was. Gezien de herinrichting, zou naar zijn verwachting niet harder dan 40 op de rondweg worden gereden. Veel commotie en zoals nu blijkt, niet voor niets.


Verantwoordelijkheid bij de bewonersRij met je hart
De wethouder van Verkeer en Onderwijs Robert Linnenkamp was deze week de grote afwezige en ook niet bereikbaar voor commentaar. De enige reacties van de gemeente zijn: ‘Het is een kwestie van wennen' en ‘Het is de beleving waarin de weg als onveilig wordt ervaren'.
De bewoners zullen zelf voor hun veiligheid moeten zorgen door onderling af te spreken hun snelheid op de rondweg aan te passen. Voor aanpassingen is het geld op, heeft de gemeente al eerder laten weten. Maar wat kost een bord ‘30 KM ZONE' aan het begin van de wijk?