Zaansche Lente

Voorjaar in WesterkoogEindelijk voorjaar. Iedereen is bezig zijn tuin in orde te maken, om straks weer te kunnen genieten van de warme lentedagen.
Westerkoog leeft. Een wijk met grote sociale betrokkenheid, waar bewoners actief deelnemen aan het verenigingsleven. Zelfs de wijkwethouder reageerde verbaasd op de massale opkomst tijdens het wijkoverleg in maart. Zonder dat het wijkoverleg op de hoogte was, lag er een nieuw bestemmingsplan op tafel. Helaas kon dit niet meer als extra agendapunt worden opgenomen. Inmiddels hebben bijna 200 wijkbewoners zich aangemeld als donateur, of een machtiging gegeven aan de stichting. En het werkt! Twee dagen later liet wijkwethouder Luiten in Westerwatering al een ander geluid horen: "Zaanstad kan niet kiezen, maar in mijn ogen is de beste oplossing een ontsluiting van Westerwatering met een tunnel ter hoogte van de Van Goghweg."

Het verzet in Westerkoog tegen afbraak van de wijk wordt niet langer afgedaan als protest van een handjevol oproerkraaiers. Eindelijk is men bereid serieus te luisteren. Ondertussen is een uitgebreide zienswijze op het bestemmingsplan ingediend.

Bijgesloten een artikel uit het NHD van 28 september 1995.

Reacties

za 29 mrt 2008

Autoverkeer Utrecht aan banden

door Pieter Buss

UTRECHT -  Utrecht wil het autoverkeer dwars door de binnenstad aan banden leggen. Om de grote luchtvervuiling tegen te gaan is het centrum over enkele jaren waarschijnlijk verboden terrein voor doorgaand verkeer dat van de ene kant naar de andere kant van de stad wil rijden.

,,We moeten radicaal ingrijpen’’, beseft verkeerswethouder Tymon de Weger, ,,Sluipverkeer veroorzaakt enorme knelpunten en gezondheidsproblemen voor fietsers en automobilisten. Dat vraagt om een offer.’’ Het centrum moet autoluw worden; fietsers worden er de baas en automobilisten moeten de ringweg gebruiken om bij hun bestemming te komen.

Het plan is om de zeer drukke invalsweg vanuit het westen ter hoogte van de Daalsetunnel af te sluiten, waardoor automobilisten niet meer via het centrum de A27 richting Hilversum of de A28 richting Amersfoort op kunnen rijden. Verkeersdeskundigen rekenen op dit moment door welk effect deze maatregel heeft op de verkeersdrukte in het centrum. Ook op andere plekken in de stad kun je straks wellicht niet zomaar per auto het centrum doorsteken. ,,Zie Utrecht als een taart waarbij je het centrum op allerlei plekken kunt inrijden. Dat kan straks nog steeds, alleen moet je er aan dezelfde kant weer uit. Het doorsteken vanuit het westen naar het oosten van de stad en noord naar zuid moeten we ontmoedigen.’’

De verkeerswethouder wijst in dat verband op Groningen, waar het centrum autoluw is gemaakt. Door de invoering van Park en Ride-plekken laten automobilisten hun wagen nu aan de rand van de stad staan, om met een bus in sneltreinvaart de binnenstad te bereiken. Utrecht werkt weliswaar volop aan de Park en Ride-plekken, maar volgens De Weger maakt slechts ‘een klein percentage’ gebruik van het openbaar vervoer in vergelijking met de jaarlijkse 1 miljoen gebruikers in Groningen. ,,We hebben dus nog een slag te maken.’’

Het gemeentebestuur wil tenslotte fietsers ruim baan geven. ,,We gaan verkeerslichten weghalen en zorgen er op andere plekken voor dat ze minder lang voor rood licht hoeven te wachten. Dat is nu een van de grote ergernissen’’, aldus De Weger.

Ongeval De Glazenmaker Zondag middag 23 april, omstreeks 16.00 uur was het raak op de Glazenmaker. Een oudere automobilist ramde eerst een geparkeerde auto, ontwortelde en versplinterde daarna een boom en kwam ca 30 meter na de geparkeerde auto tot stilstand. Een jongetje werd licht gewond aan zijn benen door rondvliegende stukken boom. De automobilist raakte niet gewond maar maakte een verwarde indruk. Volgens zeggen was het ongeval te wijten aan een "Black-out". Het mag een wonder heten dat er op het moment geen fietsers of voetgangers aanwezig waren; dan was het niet zo goed afgelopen. De man is afgevoerd naar het ziekenhuis. Beide auto's raakten behoorlijk beschadigd.
Door D. van Duijne